Nei, nå tar vi oss en anti-slapp, dere! Ja, en påskeøl, altså… Se her hvordan vi før har jekket opp påskestemningen i harde tider.
Jeg har allerede prøve-kost meg med flytende solskinn fra et par norske bryggerier, og må melde: Skynd deg på Polet før det blir utsolgt. Solveggen blir bare som skyggen av vår stolte tradisjon uten en kald en i hånden.
Når vi nyter det flytende solskinnet, enten det er vanlig pilstype fra butikk eller litt sterkere påskegodt fra statsmonopolet, så er det artig - og forskrekkende som en påskekrim! - å se oss litt tilbake.
Påskeøl er nemlig ikke en selvfølgelighet på linje med juleøl. Historien er, for å si det sånn, temmelig skummende:
Ringnes slo an tidens streng, for ikke å si slo på stortromma, da bryggeriet i 1934 lanserte det første påskeølet i kommersiell produksjon med slagordet vi ser her. Det lyse og sterke ølet fikk navnet Påskebrygg.
Kraft-kost
Men navnet skjemmet.
Å selge alkohol i Jesu navn, altså pushe øl mens vi egentlig feirer oppstandelsen til Guds egen sønn, det førte til krenk-o-rama i kristenkretser. Vi snakker om påskeopprør mot denslags skjenking. Korsfest! Korsfest!
Bryggeristanden, kjent for å vende kappen etter vinden, utlyste etterhvert en folkelig konkurranse om å komme opp med et bedre, og i alle fall mer verdslig, navn på vårens gulløl.
Her følger noen av forslagene. Og her har vi jammen også et herlig utgangspunkt for en munter avstemming blant årets påskeferierende godtfolk, med to meters avstand eller på nett:
- Anti-slapp (Den går ikke, så klart. Viagra, lizm.)
- Løvsprett (Sprett en duggfrisk, ikke dårlig.)
- Gjøkøl (Haha, helt koko bra.)
- Den gyldne glans (Æsj, nei.)
- Brunette (Eh, klæsjer kanskje med melatonrik, og hen… Tru´kke det.)
- Aprilspøk (Ikke noe lureri med øllet vårt, vel.)
- Hyttemjød (Ville nok ikke solgt noe særlig på Stovner.)
Egne forslag er også velkomne, om de serveres i hytte eller hus, i trangbodde soner eller helt på vidda!
Resultatet av den historiske forbrukerkonkurransen ble ruget på en god stund, men gjort offentliggjort da flere bryggerier synkront nedkom med slike annonser i 1939: Barnets navn var…
Vår, og så mørk vinter...
Rett rundt hjørnet kom nazi-okkupasjonen.
Etter 9. april 1940 var det, for å si det svært forsiktig, i noen år lite snakk om at en forfriskende vårstemning i glasset ga mye å glede seg over i hverdagen. Über-ølhundene var over alt.
Tyskerne ville ha sitt eget øl, sin egen kultur, den overlegne. Skulle tyskere og deres medløpere liksom tvinge i seg noe annet enn den originale, bøhmiske pilsener? Nein.
Okkupasjonsmakten tvang igjennom storstilt import, øl var jo tross alt kulturfolkets flytende brød, som kjent fra propagandaplakatene med motiver fra Rikets gyldne åkerlandskap. Samtidig måtte også de norske bryggeriene holde seg til den bayerske tradisjon.
Ikke E.C. Dahls stolteste øyeblikk, dette:
Hærmakt, før folkemakt
Fra 1945 talte vi påskeaftener helt fram til 1967 før det ble gjort et nytt forsøk på lansering av påskeøl som egennavn på brune flasker (og de er farget som solbriller nettopp for at solskinn ikke skal ødelegge ølets karakter).
Vi scroller: 67-ølet dovnet vekk fra hyllene allerede i 70. Så var den kranen tom helt til 1994, da Hansa igjen la egget, nok en gang kalt Påskebrygg. Tett påfølgende år var flere på banen med alkoholsvakt butikk-øl i mars måned.
Anorakk-øl bør imidlertid holde rundt 7 % alkohol for å ivareta dets særpreg, og da butikkhyllene ble som hyllevarmere for det svake ølet, siden det solgte som brukte bleier, var det ikke før påsken 2005 det ble ny fart.
Da overrasket det nye håndverksbryggeriet Nøgne Ø med sine flasker God Påske - på Polet. (Er der i år også, som du så på det første bildet her!) Og flere fulgte etter. Så lenge det varte, før det for litt over ti år siden igjen gikk dit påskeharen hoppet - ut av bildet igjen.
For bare ti år siden, i 2011, var det ikke ett eneste bryggeri som leverte påskeøl som gir oss følelsen av å pimpe våren rett inn i kroppen.
Men folkets krav om en smakfull munnfull med sesongidentitet kan ikke undertrykkes. I dag er også det aktverdige Kinn bryggeri å finne i Polets utvalg. Berentsen er blant dem i dagligvarehandel.
Vi er mange som kjemper for Påskeøl med stor P, og i skisporet går det igjen vår vei.
God påske, med den beste «smøringen» på klisterføre!
Det er nå: Bli med og ta din andel
Andelsgårder blir bare mer og mer populært å bli med på. Ikke uten grunn. Trykk på bildet, så deler jeg mine helt fantastiske opplevelser!
Knollbra og bærekraftig!
Ta deg en tur på butikken og ta deg litt lagret delikatesse. Det finnes ennå vellagrede norske rotgrønnsaker der. Bli mer matglad av å se mer om hva du kan stunte med sellerirot, bare trykk på bildet!