Slik kan Svanemerket bli en engel med skit på vingan

svanemerket miljømerking

 

 

Beklager den litt bedritne tittelen, men jeg kunne ikke dy meg. For her handler det om status og penger, og da kan spillet fort bli litt skittent.

 

Nå skal altså butikkjedene få grønnvaske seg. For første gang skal en hel kjede kunne få Svanemerket - og bli offisielt stemplet som miljøvennlig.

 

Det er en nyhet som gir grunn til å rope hurra! Samtidig er det historiske årsaker til at vi også bør tenke tilbake på da Grandiosaen fikk sunnhetsmerket Nøkkelhullet. Grandis er jo ikke helsekost.

 

Nye krav etter innspill fra kjedene

De tre ikke helt engleaktige dagligvarekjedene kan fra nå få klistret Svanemerket over hele seg. Det er bra reklame, det!

 

Mitt første spørsmål er dette: Hva om det egentlig en ravn som er i ferd med å lande i dagligvarebransjen? En som egentlig vil stjele miljømerkets betydning?

 

Det andre spørsmålet er: Hvor mye penger betaler for eksempel Rema 1000 for å få denne glorien av et miljømerke hengende over seg? 

 

Svanemerket er en nordisk offentlig merkeordning med ganske høy status, såpass at Fairtrade Norge og Oikos - Økologisk Norge er støttespillere.

 

Når Svanemerket inviterer Rimi, Coop og Norgesgruppen til dans (jeg hadde nesten sagt Svanesjøen) er det med nyreviderte miljøkrav. Forslag til nye krav har vært ute på høring, og kjedene har gitt sine innspill. 

svanemerket miljømerking

Det ække gratis!

Hvor mye penger kjedene eventuelt skal legge på bordet for å få bruke Svanemerket, er uklart. Vanligvis betaler en matprodusent 0,3 prosent av omsetningen, begrenset oppad til 300 000 kroner.

 

Det vanlige prosent-kravet har vært oppe til forhandling, uten at noen vil fortelle hva som faktisk skal stå på regningen.

 

Prisen avhenger også av et annet interessant moment: I utgangspunktet heter det i reglene at 90 prosent av en kjede må oppfylle miljøkravene for at den skal få  «ri den hvite svanen».

 

Men i dette nye opplegget omfatter ikke kravet 90 prosent av alle Rema-butikker. Rema kan «melde inn» små grupper av butikker, som «Rema 1000 Sør-Øst» der 90 prosent oppfyller kravene. Alle i gruppen kan sette opp skilt med Svanemerket utenfor inngangen. «Rema Oslo Vest» kan også være en slik gruppe.

Nøkkelen som nesten ble kastet

Nøkkelhullmerket svanemerket miljømerking

Jeg minner om hva som skjedde med Nøkkelhullet. Alle kjenner dette merket. En undersøkelse viste for for fire år siden at 98 prosent av oss vet at Nøkkelhull-merkede varer er litt sunnere enn andre.

 

Og plutselig kom Grandiosaen med Nøkkelhull på pakken!

 

Grunnen er at det i reglene heter at Nøkkelhull skal gis til varer som er litt sunnere enn andre - i samme kategori. En type Grandis er kanskje litt sunnere enn en annen type Grandis, altså.

 

I 2011 startet Kiwi en priskrig med Nøkkelhull-produkter. Vi fikk rabatt på det som var sunnest. Greit nok, kanskje. Men kjedebutikkene forsøkte i kjent stil å velta rabatten over på produsentene. De som leverte matvarene til butikkjeden skulle betale for butikkenes prisavslag.

 

Resultatet ble at en rekke produsenter etterhvert sluttet å bruke det helsebringende, grønne Nøkkelhull-merket. Det ble ikke kroken på døra for merket, men situasjonen som oppsto gjorde det tydelig at man skal trå forsiktig i merke-jungelen.

 

Kremt: Det kan hende det blir litt dobbeltkommunikasjon i noen butikker,da...
Kremt: Det kan hende det blir litt dobbeltkommunikasjon i noen butikker,da...

Dette er kravene:

Det blir derfor spennende å se hva som skjer med Svanemerkets status. Her er de nyreviderte kravene. Butikkene skal:

 

  • Ha et godt utvalg av miljømerkede og økologiske varer, ha produkter fra bærekraftig fiske og andre miljømerkede produkter innen for eksempel rengjøringsprodukter.
  • Drive energieffektivt for å minimere klimapåvirkningen. For eksempel vil Svanemerket vite hvor mange kjøle- og frysedisker som brukes og hvor mange timer per døgn butikken er opplyst.
  • Ha fokus på avfallssortering og på minimere matsvinn for å spare jordens ressurser. Priskutt på varer som nærmer seg utløpsdato og ordninger som fører til at gamle brød går til dyrefôr, er blant det Svanemerket vil fokusere på.

 

«Vi er veldig spente på hvilken dagligvarekjede som ønsker å ta posisjonen som den mest ambisiøse på miljø,» sier Svanemerket på sine hjemmesider.

 

Jeg er spent selv, jeg. Håper det fører til at alle de tre gigantene blir litt bedre. Og at Svanen ikke går dukken.


Trenger du en foredragsholder eller møteleder?

Write a comment

Comments: 0